Netwerk: Club of shop?

Toen ik begon met De Kennisclub ging ik volledig uit van een vereniging oftwel een “club” model: een min of meer hechte groep mensen die zich verenigen voor een gemeenschappelijk doel en die uit hun midden een bestuur kiezen. Dat bestuur geeft sturing en leiderschap, leden betalen een jaarlijkse contributie. Uit die algemene contributie-pot worden activiteiten betaald. De directe betrokkenheid van leden en het democratisch verkiezen van bestuursleden vormen de controle-mechanismes zodat de club blijft doen wat de leden relevant vinden.

Voordeel van een club: zorgt voor het “club-gevoel” dat je samen ergens voor gaat. Vele activiteiten zouden niet tot stand komen zonder vereniging, denk bijvoorbeeld aan sport- of dorps-/wijkverenigingen.

Nadeel van een club: vraagt veel inzet van leden en bestuursleden.

Een ander model is dat van een “shop”: produkten worden aangeboden aan een breed publiek, en ieder bepaalt of tot aankoop overgegaan wordt, alleen in dat geval is er een betaling. Er is geen sturing of leiderschap; het marktmechanisme zorgt dat het aanbod relevant is voor een zo breed mogelijk publiek. Met enige creativiteit kan het shopmodel ook wel gebruikt worden voor een netwerk als De Kennisclub. Bij iedere activiteit besluiten netwerk-leden dan of ze dit keer mee zullen doen.

Voordeel van een shop: “vrijheid-blijheid”

Nadeel van een shop: niet alle activiteiten zijn geschikt voor ´verkoop’ in een shop, omdat ze niet winstgevend zijn, of risico dragend. Bovendien voelt niemand zich echt betrokken (of: ‘verplicht’) om mee te doen, waardoor het snel dood bloedt.

Op het eerste gezicht lijkt een shop model voor De Kennisclub wel aantrekkelijk voor leden: een soort geprivatiseerde voorlichtingsdienst, waaraan je meedoet wanneer jou dat uitkomt. Maar er zijn nog een aantal nadelen aan het shop model, ik heb er tenminste twee bedacht:

1) de banden tussen de verschillende klanten onderling worden niet versterkt, terwijl dat een belangrijk deel van de waarde is

2) het netwerk zelf is er feitelijk niet en is dus ook niet ‘aantoonbaar’ voor derden zoals subsidieverstrekkers of sponsoren/partners uit de agribusiness of zuivelsector.

Als je kijkt naar het netwerk van 800 nederlandse melkveehouders De Melkvee Academie is dat een combinatie van beide modellen: een relatief lage lidmaatschapbijdrage geeft recht op meedoen aan activiteiten die overigens als in een shop aangeboden worden. Een club-light zeg maar.

Een dergelijke combinatie van de voordelen van club en shop, lijkt me een goede uitgangspositie, ook voor De Kennisclub

0 Responses to “Netwerk: Club of shop?”



  1. Deixe um Comentário

Deixe uma Resposta

Preencha os seus detalhes abaixo ou clique num ícone para iniciar sessão:

Logótipo da WordPress.com

Está a comentar usando a sua conta WordPress.com Terminar Sessão / Alterar )

Imagem do Twitter

Está a comentar usando a sua conta Twitter Terminar Sessão / Alterar )

Facebook photo

Está a comentar usando a sua conta Facebook Terminar Sessão / Alterar )

Google+ photo

Está a comentar usando a sua conta Google+ Terminar Sessão / Alterar )

Connecting to %s




“aangenaam kennis maken” | “prazer em conhecer”

Laat je email adres weten om per email nieuwe berichten op deze blog te ontvangen.

Junte-se a 20 outros seguidores

Fotos De Kennisclub

P1000655

P1000653

P1000650

P1000646

P1000642

Mais fotos

Stats

  • 110,626

RSS MelkenOverDeGrens.nl

  • Ocorreu um erro; é provável que o feed esteja indisponível. Tente novamente mais tarde.

RSS Melkveepublicaties van Wageningen UR

  • Ocorreu um erro; é provável que o feed esteja indisponível. Tente novamente mais tarde.

Archief | Archivos


%d bloggers like this: