Polderen voor marketing

Ik ken de situatie niet van nabij (en sommige van onze leden wellicht wel?) maar het lijkt alsof in Odemira iets gaande is waar we als melkproducenten een voorbeeld aan zouden kunnen nemen. In Odemira is vorige maand het “Programa Sectorial do Mira” getekend door allerlei verschillende belanghebbenden: gemeenten, lokale ontwikkelings- en milieuclubs, het waterschap en tuindersorganisaties. Het programma behelst een aantal uitgangspunten voor “duurzaam ondernemen”, in ecologisch, maar duidelijk ook in economisch opzicht. De twee natuurparken uit de streek, Parque Natural do Sudoeste en Costa Vicentina, zijn ook betrokken. Het resultaat is óók ondertekend door zowel het Ministerie van Landbouw als het Ministerie van Milieu. Alleen dat is al een prestatie van formaat: om de aandacht van beide ministeries tegelijkertijd op Odemira te vestigen!

Al deze betrokkenen hebben zich nu officieel geschaard achter een streek ontwikkelingsplan met als hoofddoel: “het produktie potentieel van de streek te benutten, terwijl natuurbeheer doelen niet geschaad worden.” Oftewel: tuinders committeren zich publiekelijk om te zullen streven naar een schone en verantwoorde produktie, maar… steeds met de competitie in het oog. Zo wordt gezamelijk gewerkt aan een duurzame toekomst voor de streek.
Door deze aanpak, die veel wegheeft van ‘polderen’, krijgen voormalige tegenstanders oog voor elkaars standpunt. Tuinders tonen de economische belangen die hun bedrijven meebrengen aan, maar daar blijft het niet bij: er wordt ook inzicht gegeven in de kansen en bedreigingen van de markten waarin ze opereren. Ze doen letterlijk een boekje open over hun bedrijfsvoering en geven openlijk aan dat er grenzen zijn aan het ‘schoon’ produceren: omdat de competitie anders teveel terrein wint of simpelweg omdat de grond en het klimaat niet erg geschikt zijn voor 100% biologische produktie.

Natuurlijk is zo´n polderproces geven en nemen: zo te zien uit deze column van de president van de tuinders is de drainage van het gebied te veel aan banden gelegd naar zijn zin. En passant neemt hij zijn kans waar om te zeggen wat er zou moeten veranderen in het landbouwbeleid.
Uiteindelijk is het doel van het Programa Sectorial om toe te werken naar een kwaliteitskeurmerk voor produkten uit de streek, wat als marketing instrument ingezet kan worden.

Handig, om niet je verschillen in opvatting (natuurbescherming versus winst) te benadrukken, maar juist je gezamelijk einddoel (een economisch én ecologisch gezonde streek).

Ik kan me best parallellen met de melk voorstellen; ook in ons geval zijn de randvoorwaarden niet erg gunstig voor 100% biologische produktie, maar streven we wel naar een verantwoord beheer van milieu en naar goed dierwelzijn. É logico. En dat zouden we best meer naar buiten kunnen brengen. Leite Lógico.

0 Responses to “Polderen voor marketing”



  1. Deixe um Comentário

Deixe uma Resposta

Preencha os seus detalhes abaixo ou clique num ícone para iniciar sessão:

Logótipo da WordPress.com

Está a comentar usando a sua conta WordPress.com Terminar Sessão / Alterar )

Imagem do Twitter

Está a comentar usando a sua conta Twitter Terminar Sessão / Alterar )

Facebook photo

Está a comentar usando a sua conta Facebook Terminar Sessão / Alterar )

Google+ photo

Está a comentar usando a sua conta Google+ Terminar Sessão / Alterar )

Connecting to %s




“aangenaam kennis maken” | “prazer em conhecer”

Laat je email adres weten om per email nieuwe berichten op deze blog te ontvangen.

Junte-se a 20 outros seguidores

Fotos De Kennisclub

P1000655

P1000653

P1000650

P1000646

P1000642

Mais fotos

Stats

  • 110,626

RSS MelkenOverDeGrens.nl

  • Ocorreu um erro; é provável que o feed esteja indisponível. Tente novamente mais tarde.

RSS Melkveepublicaties van Wageningen UR

  • Ocorreu um erro; é provável que o feed esteja indisponível. Tente novamente mais tarde.

Archief | Archivos


%d bloggers like this: