Aangenaam kennis maken: Manuel Temtem

manuel-cara.jpg

veja aqui para uma versão Portuguesa desta entrevista

Vandaag een interview met Manuel Temtem, een jonge portugees die van koeien houdt. De aanleiding voor een nadere kennismaking is dat hij als ondernemer diensten aan de melkveehouderij sector in de Alentejo wil gaan aanbieden.

Wie is Manuel Temtem?

Ik kom van het eiland Madeira, ik ben 27 jaar. Ik heb me altijd verbonden gevoeld met het platteland, de landbouw. Op Madeira hadden mijn grootouders 1 koe, dus mijn ervaring uit mijn jeugd is meer met geiten en schapen. Overigens niet voor de melk, puur voor vlees. Maar sinds ik hier op het continent ben, sinds 8 jaar, heb ik veel met koeien gewerkt.

Wat heb je zoal gedaan in die 8 jaar?

Ik ben begonnen op de Universiteit van Évora met de richting landbouw/cultuurtechniek (Engeniaria Agrícola), later ben ik geswitcht naar zootechniek en eigenlijk zou ik het liefst nog diergeneeskunde doen.
Maar ik heb mijn studie nog niet afgerond, omdat ik begon te werken op Bracamonte. (melkveebedrijf bij Arraiolos, jk). Daar heb ik 3,5 jaar gewerkt, bij Douwe Kiestra, die toen de leiding had. Ik heb vooral echt het koeiengedeelte gedaan, en ik heb erg veel geleerd van Douwe.
Nu zit ik alweer 3 jaar in het leger, ik doe een kort contract. Op dit moment ben ik hondentrainer in het leger. Ik wil nu mijn studie weer oppakken en ik hoop met een eigen bedrijf wat meer flexibiliteit in mijn werktijden te creeren.

Vertel eens over je plannen?

Ik ga voor mezelf beginnen. Ik wil, in eerste instantie als eenpitter maar hopelijk snel met tenminste 1 medewerker, diensten aanbieden aan melkveehouderijen. Ik denk dan aan werkzaamheden die regelmatig terugkomen maar niet tot het dagelijkse rooster behoren: schoonmaken van kalverhokken, grondige schoonmaak van de melkstal, schoonmaak van de stal. Maar ook onthoornen van kalveren, staarten bijknippen, en ook klauwbekappen.

Heb je al een auto en de equipment?

Ik heb nog niet alles omdat ik me nog aan het orienteren ben, mijn financiering is ook nog niet geheel in orde, ik ben in gesprek met de bank.

Dus je zou ook nog wel een partner of een investeerder kunnen gebruiken?

Eh.. Ja!

Zou je ook als een soort “Bedrijfsverzorging” dagelijkse werkzaamheden kunnen opvangen in geval van vakantie of ziekte, of zelfs de zorg over een bedrijf kunnen overnemen?

Ja, zeker op den duur, zou dat ook kunnen. Zelf ben ik minder goed in het trekkerwerk, ik ben meer de koeienman.

Waar zijn je diensten verkrijgbaar?

In het zuiden van het land: Ik zal me vestigen in Evora, omdat ik mijn studie echt wil gaan afronden.

Wat vind je ervan dat een groot deel van je potentiele klanten Nederlands zijn?

Ik sta er open voor. Ik heb op Bracamonte met groot plezier samengewerkt met de Nederlanders, en heel veel van ze geleerd. Ik zou bijvoorbeeld graag met nederlandse stagiaires werken.

Wat hoop je in de komende 5 jaar te bereiken?

Over 5 jaar heb ik een lopend bedrijf en heb ik mijn studie afgerond.

Veel succes

(meer informatie over Manuel Temtem)

0 Responses to “Aangenaam kennis maken: Manuel Temtem”



  1. Deixe um Comentário

Deixe uma Resposta

“aangenaam kennis maken” | “prazer em conhecer”

Laat je email adres weten om per email nieuwe berichten op deze blog te ontvangen.

Junte-se a 20 outros seguidores

Fotos De Kennisclub

P1000655

P1000653

P1000650

P1000646

P1000642

Mais fotos

Stats

  • 110,626

RSS MelkenOverDeGrens.nl

  • Ocorreu um erro; é provável que o feed esteja indisponível. Tente novamente mais tarde.

RSS Melkveepublicaties van Wageningen UR

  • Ocorreu um erro; é provável que o feed esteja indisponível. Tente novamente mais tarde.

Archief | Archivos


